Reacties

Reactie op de onderstaande stelling uit De Reformatie van 7 oktober 2011.


De heilige stad is vandaag de wereldwijde gemeente van de Heer.


De heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, is een stad in aanbouw. Tijdens de zondvloed is het paradijs, dat gedeeltelijk de toenmalige aarde besloeg, in veiligheid gebracht. Dit paradijs is door Jezus op de avond van Goede Vrijdag heropend. Na Zijn bevochten triomf aan het kruis, liep Hij aan de avond van diezelfde dag door het paradijs. Samen met Zijn vader, en de vele heiligen die Hem warm hebben verwelkomd. Maar ook samen met die misdager die naast Hem aan het kruis ging. Hij hield zich, zoals altijd, aan Zijn Woord. Die Goede Vrijdag had Hij alles onder controle. Al Zijn daden laten dit helder zien. Maar in het bijzonder is dit te merken aan Zijn kruiswoorden. Die woorden zijn gesproken door de Leeuw van Juda, de aankomende machthebber van hemel en aarde. Jezus wist als geen ander het verschil tussen de hemel en het paradijs. Doelbewust prak Hij over het paradijs. Om alle misverstand weg te nemen is later Paulus een moment verheven tot in de derde hemel, tot in het paradijs. Ieder moet weten dat het paradijs is veiliggesteld en dat Jezus na Zijn hemelvaart begonnen is aan de bouw van het nieuwe Jeruzalem. Hij bouwt het nieuwe Jeruzalem midden in de tuin. De nieuwe Jeruzalem wordt een tuinstad, gebouwd met materialen die in het paradijs voorhanden zijn. Ik denk dat alle heiligen, die ons zijn voorgegaan, meewerken aan de bouw van deze tuinstad. Zij bidden niet alleen onder het altaar, maar zij bouwen ook mee aan de toekomstige stad. Daarbij maken zij gebruik van de ervaringen en kennis die zij in het hier en nu hebben opgedaan. Op die manier worden óók nu al cultuurschatten binnengebracht. Van Houwelingen merkt op, iets wat hij van zijn collega De Boer aangereikt heeft gekregen, dat in het nieuwe Jeruzalem nog geen mensen aanwezig zijn. Dit gegeven, denk ik, is te verklaren vanuit de waarneming dat Johannes het nieuwe Jeruzalem ziet neerdalen. Een groots gebeuren dat aan het begin van de jongste dag zal plaatsvinden. Later op de jongste dag, als de nieuwe hemel en de nieuwe aarde tot eenheid zijn gekomen, zullen alle gelovigen (en ook allen die uit de graven zullen worden opgewekt) een nieuw onvergankelijk lichaam ontvangen. Pas dan worden de gelovigen voor onze ogen weer zichtbaar. Over het nieuwe Jeruzalem is veel meer te zeggen. Op www.paradijsthese.nl heb ik er diverse hoofdstukken aan gewijd, waarbij ik veel tekstverwijzingen en verwijzingen naar diverse boeken en websites heb opgenomen. De these is bedoeld als Bijbelstudie, waarbij ik de teksten 2 Timoteüs 3:16 en Romeinen 12:16 als uitgangspunt heb genomen. De heilige stad is, volgens mij, een concrete stad. Een concrete stad waarvoor voorafgaand aan de jongste dag vele steden zullen moeten wijken. Jeruzalem schijnt volgens de overleveringen, al 23 keer te zijn verwoest. Volgens mijn inschatting zal het huidige Jeruzalem plaats moeten maken voor het nieuwe Jeruzalem. Het huidige Jeruzalem voldoet van geen kanten als hoofdstad van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. God gaat iets groots verrichten. Maar wat er ook gebeurt, allen die omkomen tijdens de woelige tijd voorafgaand aan de jongste dag, zullen op de jongste dag opstaan en een onvergankelijk lichaam krijgen. De heilige stad is op dit moment de stad waarin Christus het totaal voor het zeggen heeft. Zijn vrederijk sticht Hij in stappen. Met geloofsogen mogen we het nieuwe Jeruzalem zien; een stad waarin ook voor ons woningen worden gebouwd en naar onze smaak worden ingericht.





  1. Als Adam 12 jaar was geweest (ik geloof dat dus niet), dan had hij niet verrast uitgeroepen toen Eva geschapen werd "been van mijn been en vlees van mijn vlees". Als 12 jarige heb je nog niet veel behoefte aan een vrouw, maar meer aan een moeder. Adam is dus als volwassen man geschapen.
  2. Adam heeft niet lang in het paradijs rondgewandeld (voor de zondeval), anders waren er voor de zondeval al nakomelingen geweest.
  3. De vrouwen die na Eva kwamen zijn niet geschapen uit een rib, want anders waren deze schepsels volmaakt zonder zonde geweest en hadden ze niet hoeven te sterven (Of er had een 2e zondeval plaats moeten vinden, wat erg onwaarschijnlijk is). Wat door God geschapen is, kan alleen maar zonder zonde zijn.
  4. Waarom moet je proberen om de miljoenen jaren binnen de Bijbel passend te maken? Je kunt toch gewoon geloven dat de wereld hooguit 20.000 jaar oud is?
  5. Wat is je doel van de doordenking?
  6. Er zijn talloze voorbeelden waarbij enge ziektes, zoals reumatische vergroeiingen en kankergezwellen, in fossielen zijn gevonden. Hoe is dit te combineren met het feit dat voor de zondeval het lijden afwezig verondersteld moet worden?
  7. Waarom heeft God Adam en Eva als onvolwassen mensen geschapen?
  8. Is de paradijsthese te speculatief? Doet deze afbreuk aan de Bijbel?
  9. Heeft God de zondeval voorzien?
  10. Had de wereld voor de zondeval mogelijk een andere vorm?
  11. Mailwisseling met André van Gelder, eindredacteur van Wetenschap van Meesterschap (SchepperEnZoon.nl).
  12. Mailwisseling met Rinus Kiel, creationist met een uitgebreide eigen website
  13. Reactie op de stelling uit De Reformatie van 7 oktober 2011
  14. Mailwisseling met Ton de Ruiter
  15. Wat zegt Daniël over de eindtijd?
  16. Wat is de late-alverzoening?
  17. Waar komt het kwaad vandaan?
  18. Wat zegt ons de tekst: ‘De bladeren van de boom brachten de volken genezing’ (Openbaring 22:2)?
  19. Gedachten bij ‘De stilte van God’ van Reinier Sonneveld
  20. Calvijns predestinatieleer gewikt en gewogen
  21. Gedachten bij ‘Profetisch licht – Toekomst voor Israël en de kerk’ van dr. J. Hoek (red.)
  22. Gods toorn en Gods geweld
  23. Is de vuurpoel te onderscheiden van de poel van vuur en zwavel?
  24. Hosea 11 en 12, over de brullende Leeuw en over Gods verkiezing van Jakob.