Reacties
19. Gedachten bij ‘De stilte van God’ van Reinier SonneveldHet boek ‘De stilte van God’ heeft mij geraakt. Met veel kan ik met de schrijver meevoelen. Wat zijn er veel vragen waarop wij graag een antwoord zouden willen krijgen. Waarom onthoudt God ons zoveel? Wij weten weliswaar al veel meer dan Job, dan de psalmendichters en dan de apostelen, maar er blijft nog zoveel over aan vragen. Reinier heeft moeite met hen die bepaalde teksten letterlijk lezen. Ook dicht hij Jezus enige twijfel toe als Hij hangend aan het kruis uitroept: ‘Mijn God, mijn God, waarom verlaat u mij?’
Van Reinier ontving ik op 18-7-2013 het volgende mailbericht:
beste nico,
ik heb je tekst gelezen. ik vind het leuk dat je zo precies mijn boek hebt gelezen en de tijd hebt genomen er zo uitvoerig op te reageren.
ik merk dat we het grotendeels eens zijn. op de vlakken waarin we het oneens zijn, ligt het verschil vaak in definities van woorden.
je hebt het vaak over letterlijk lezen. dat is een zeer ondoorzichtige term. ik zou claimen dat ik de bijbel letterlijker lees dan jij bijvoorbeeld. daarmee is het woord niet echt vruchtbaar meer. ik denk dat een vruchtbaarder term 'auteursbedoeling' is. lees je een tekst naar de oorspronkelijke bedoeling van de auteur?
enfin, dat wil ik je meegeven. je zult me vergeven dat dit niet bedoeld is als aanzet voor een discussie. :)
het ga je goed!
reinier
- Als Adam 12 jaar was geweest (ik geloof dat dus niet), dan had hij niet verrast uitgeroepen toen Eva geschapen werd "been van mijn been en vlees van mijn vlees". Als 12 jarige heb je nog niet veel behoefte aan een vrouw, maar meer aan een moeder. Adam is dus als volwassen man geschapen.
- Adam heeft niet lang in het paradijs rondgewandeld (voor de zondeval), anders waren er voor de zondeval al nakomelingen geweest.
- De vrouwen die na Eva kwamen zijn niet geschapen uit een rib, want anders waren deze schepsels volmaakt zonder zonde geweest en hadden ze niet hoeven te sterven (Of er had een 2e zondeval plaats moeten vinden, wat erg onwaarschijnlijk is). Wat door God geschapen is, kan alleen maar zonder zonde zijn.
- Waarom moet je proberen om de miljoenen jaren binnen de Bijbel passend te maken? Je kunt toch gewoon geloven dat de wereld hooguit 20.000 jaar oud is?
- Wat is je doel van de doordenking?
- Er zijn talloze voorbeelden waarbij enge ziektes, zoals reumatische vergroeiingen en kankergezwellen, in fossielen zijn gevonden. Hoe is dit te combineren met het feit dat voor de zondeval het lijden afwezig verondersteld moet worden?
- Waarom heeft God Adam en Eva als onvolwassen mensen geschapen?
- Is de paradijsthese te speculatief? Doet deze afbreuk aan de Bijbel?
- Heeft God de zondeval voorzien?
- Had de wereld voor de zondeval mogelijk een andere vorm?
- Mailwisseling met André van Gelder, eindredacteur van Wetenschap van Meesterschap (SchepperEnZoon.nl).
- Mailwisseling met Rinus Kiel, creationist met een uitgebreide eigen website
- Reactie op de stelling uit De Reformatie van 7 oktober 2011
- Mailwisseling met Ton de Ruiter
- Wat zegt Daniël over de eindtijd?
- Wat is de late-alverzoening?
- Waar komt het kwaad vandaan?
- Wat zegt ons de tekst: ‘De bladeren van de boom brachten de volken genezing’ (Openbaring 22:2)?
- Gedachten bij ‘De stilte van God’ van Reinier Sonneveld
- Calvijns predestinatieleer gewikt en gewogen
- Gedachten bij ‘Profetisch licht – Toekomst voor Israël en de kerk’ van dr. J. Hoek (red.)
- Gods toorn en Gods geweld
- Is de vuurpoel te onderscheiden van de poel van vuur en zwavel?
- Hosea 11 en 12, over de brullende Leeuw en over Gods verkiezing van Jakob.