Reacties

20. Calvijns predestinatieleer gewikt en gewogen

In de Apeldoornse studies nr. 60 wordt Calvijn gewikt en gewogen. Die studies vormen een neerslag van een symposium dat op 31 oktober 2009 werd georganiseerd. Eén van de onderwerpen was ‘Predestinatie en prediking’. Van dit verslag heb ik gebruik gemaakt om de predestinatie te vergelijken met de late-alverzoening, om zo op mijn manier de predestinatieleer te wikken en te wegen.

Mogen we Gods handelen toetsen aan zijn eigen wetten?
Mogen we de predestinatieleer logisch doordenken of moeten ons daar verre van houden?
God is soeverein, dat erkent elke christen.
Maar mogen we daaruit afleiden dat God ver boven zijn eigen wetten staat? En dat we daarom God niet aan zijn eigen wetten mogen toetsen?
Als we logisch moeten vaststellen dat de predestinatieleer in strijd is met Gods rechtvaardigheid en barmhartigheid, moeten we dan ons logisch denken ondergeschikt maken aan Gods soevereiniteit?
Of creëren we zo een vals dilemma?
We mogen sowieso aannemen dat na de jongste dag zal blijken dat Gods voorzienigheid logisch rijmt met zijn rechtvaardigheid, barmhartigheid en liefde.
De God van de logica is immers in alles volmaakt.


Ik denk dat de predestinatieleer veel goede elementen bevat, maar dat in deze leer niet voldoende is meegenomen dat tijdens het laatste oordeel nog veel mogelijk is.
God kan op een eenvoudige manier zijn uitverkiezing laten stroken met zijn rechtvaardigheid en barmhartigheid, als we over de grenzen van de tweede dood heen kijken.


Bij het aanklikken van de onderstaande link verschijnt de tekst in PDF formaat.

  1. Calvijns predestinatieleer gewikt en gewogen20 bladzijden




  1. Als Adam 12 jaar was geweest (ik geloof dat dus niet), dan had hij niet verrast uitgeroepen toen Eva geschapen werd "been van mijn been en vlees van mijn vlees". Als 12 jarige heb je nog niet veel behoefte aan een vrouw, maar meer aan een moeder. Adam is dus als volwassen man geschapen.
  2. Adam heeft niet lang in het paradijs rondgewandeld (voor de zondeval), anders waren er voor de zondeval al nakomelingen geweest.
  3. De vrouwen die na Eva kwamen zijn niet geschapen uit een rib, want anders waren deze schepsels volmaakt zonder zonde geweest en hadden ze niet hoeven te sterven (Of er had een 2e zondeval plaats moeten vinden, wat erg onwaarschijnlijk is). Wat door God geschapen is, kan alleen maar zonder zonde zijn.
  4. Waarom moet je proberen om de miljoenen jaren binnen de Bijbel passend te maken? Je kunt toch gewoon geloven dat de wereld hooguit 20.000 jaar oud is?
  5. Wat is je doel van de doordenking?
  6. Er zijn talloze voorbeelden waarbij enge ziektes, zoals reumatische vergroeiingen en kankergezwellen, in fossielen zijn gevonden. Hoe is dit te combineren met het feit dat voor de zondeval het lijden afwezig verondersteld moet worden?
  7. Waarom heeft God Adam en Eva als onvolwassen mensen geschapen?
  8. Is de paradijsthese te speculatief? Doet deze afbreuk aan de Bijbel?
  9. Heeft God de zondeval voorzien?
  10. Had de wereld voor de zondeval mogelijk een andere vorm?
  11. Mailwisseling met André van Gelder, eindredacteur van Wetenschap van Meesterschap (SchepperEnZoon.nl).
  12. Mailwisseling met Rinus Kiel, creationist met een uitgebreide eigen website
  13. Reactie op de stelling uit De Reformatie van 7 oktober 2011
  14. Mailwisseling met Ton de Ruiter
  15. Wat zegt Daniël over de eindtijd?
  16. Wat is de late-alverzoening?
  17. Waar komt het kwaad vandaan?
  18. Wat zegt ons de tekst: ‘De bladeren van de boom brachten de volken genezing’ (Openbaring 22:2)?
  19. Gedachten bij ‘De stilte van God’ van Reinier Sonneveld
  20. Calvijns predestinatieleer gewikt en gewogen
  21. Gedachten bij ‘Profetisch licht – Toekomst voor Israël en de kerk’ van dr. J. Hoek (red.)
  22. Gods toorn en Gods geweld
  23. Is de vuurpoel te onderscheiden van de poel van vuur en zwavel?
  24. Hosea 11 en 12, over de brullende Leeuw en over Gods verkiezing van Jakob.